دکور مغازه و فروشگاه, طراحی کابینت, مطالب

انواع ام دی اف

انواع چوب ام دی اف

چوب ام دی اف یکی از کاربردی ترین چوب ها در ساخت کابینت آشپزخانه، کمد های دیواری، ساخت دکور و ویترین مغازه و ... است که با توجه به تنوع بالا و خواص خوبی که دارد میتواند انتخاب مناسبی باشد! در واقع ام دی اف یک ماده‌ی فیبری از چوب است که از ضایعات چوب تولید می‌شود و در ساخت لوازم دکوری، کابینت‌ها، میزها، و غیره به کار می‌رود. ام دی اف میتواند بسیار مقاوم باشد و عمر طولانی داشته باشد، اگر با کیفیت تولید شود. انواع ام دی اف از نظر ضخامت، کاربرد و روکش متنوع هستند. به برخی از انواع آن می‌پردازیم:

۱ام دی اف نازک: این ورق‌ها بسیار نازک هستند (بین ۱.۸ میلی‌متر تا ۲.۵ میلی‌متر) و معمولاً در کف کشوها، پشت کابینت‌ها، پشت کمدها و روی درها استفاده می‌شوند.

۲ام دی اف ضخیم: این نوع ورق‌ها در سایزهای ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر و ۴۵ تا ۶۰ میلی‌متر وجود دارند و برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند.

به طور کلی، ام دی اف با روکش‌های مختلفی پوشانده می‌شود، که باعث می‌شود خصوصیات متمایزی به ورق ام دی اف نسبت داده شود. از ام دی اف ورق‌های وارداتی بیشتر در زمینه‌های تجاری، صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود. اما در دهه‌ی هشتاد خورشیدی، تولید داخلی ام دی اف نیز به خودکفایی رسیده است.

با استفاده از دستگاه های سی ان سی چوب میتوان طرح های بسیار مدرن ، شیک و امروزی را بر روی ام دی اف پیاده سازی کرد.

اگر بخواهیم کامل تر در مورد ام دی اف توضیح دهیم باید بگوییم روکش‌های ام دی اف پوشش‌هایی هستند که به ورق‌های ام دی اف خام اضافه می‌شوند. این پوشش‌ها تحت دمای بالا و فشار پرس به ورق‌های ام دی اف چسبانده می‌شوند. برخی از معروف‌ترین روکش‌های ام دی اف عبارت‌اند از:

۱. ملامین: این روکش باعث مقاومت ورق ام دی اف در برابر عوامل خارجی مثل رطوبت، آب، حرارت و خوردگی می‌شود.

۲. لمینت: روکش لمینت نیز جلوه زیباتری به ورق‌های ام دی اف می‌دهد.

۳. لترون: این روکش با ظاهری مشابه چوب طبیعی، مناسب برای دکوراسیون داخلی است.

۴. پی وی سی: روکش پی وی سی نیز در دسته‌ی مصنوعی قرار دارد و معمولاً در کاربردهای صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. های گلاس: این روکش باعث ظاهری براق و شفاف در ورق‌های ام دی اف می‌شود.

تفاوت ام دی اف و ممبران

بسیاری از کابران بدنبال نام های جدید مانند ممبران هستند. در این قسمت تفاوت میان چوب ام دی اف و چوب ممبران را توضیح خواهیم داد. چوب های ام دی اف و ممبران هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اجازه دهید تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع کابینت را بصورت کاربردی برای شما توضیح دهیم:

۱. ظاهر و طرح‌ها: - ام دی اف: کابینت‌های ام دی اف ظاهری تکراری و تک رنگ دارند. البته این بدلیل زمان زیادی است که این نوع چوب به بازار عرضه شده است. از آنها برای طرح‌های کلاسیک و دکوراسیون‌های ساده استفاده می‌شود. - ممبران: این نوع کابینت قابلیت اجرا در هر دو سبک کلاسیک و مدرن را دارد. ممبران می‌تواند حکاکی‌ها و طراحی‌های متنوع را روی سطح کابینت اجرا کند.

۲. قیمت: - ام دی اف: قیمت ام دی اف مناسب‌تر است و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. - ممبران: هزینه ممبران نسبتاً بالاتر از ام دی اف است. البته ممبران یکی از باصرفه ترین چوب های بازار بشمار میرود که با توجه به سبک جدید و مدرنی کمه دارد و مقاومت خوب میتوان جزء دسته بندی اقتصادی نیز بر شمرد.

۳. مقاومت در برابر رطوبت و آب: - ممبران: ممبران مقاوم‌تر در برابر رطوبت و آب است. - ام دی اف: ام دی اف در این زمینه کمی آسیب‌پذیرتر است.

۴. ماندگاری: - ممبران: روکش ممبران به صورت یکپارچه و بدون درزها است، که باعث ماندگاری و طول عمر بیشتر می‌شود. - ام دی اف: ام دی اف دارای درزها و اتصالات است که ممکن است در طول زمان خراب شوند.

اگر قصد ساخت کابینت دارید، با توجه به نیازها و سلیقه‌ی شما، می‌توانید کابینت مناسب را با پوشش دلخواه انتخاب کنید. امیدوارم این توضیحات مفید بوده و بتواند شما را در انتخاب خوب کمک کند.

نیل چوب

شاید شما هم هنگام انتخاب به فکر مقایسه این دو نوع از چوب باشید. وقتی به مقایسه ام دی اف (MDF) و روکش وکیوم می‌رسیم، باید به نیازهای خود و مزایای هر کدام توجه کنیم. در واقع این دو روکش دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که در این بخش به آن اشاره میکنیم:

  1. وکیوم:

    • مزایا:
      • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آسیب‌های محیطی.
      • دوام و ماندگاری بیشتر.
      • ظاهر زیبا و متنوع.
    • معایب:
      • مقاومت کمتر در برابر حرارت و سایش.
      • تعمیرات پیچیده‌تر و گران‌تر.
  2. ام دی اف (MDF):

    • مزایا:
      • قیمت مناسب.
      • مقاومت در برابر فشار و حرارت.
      • راحتی در نصب و تعمیر.
    • معایب:
      • مقاومت کمتر در برابر رطوبت.
      • تغییر در ظاهر با قرارگیری در محیط‌های مرطوب.

بنابراین، اگر دنبال محصولی با قدرت چسبندگی بالا و ظاهری محکم و ضدآب هستید، وکیوم انتخاب مناسبی است. اما اگر دنبال محصولی با ظاهری زیبا، قابلیت تغییر و تعمیر، همچنین قیمت مناسب‌تر هستید، ام دی اف مطابق نیاز شماست.

نیل چوب میتواند بشما در انتخاب و پیاده سازی طرح دلخواه کمک کند.